Maak kennis met het nieuwe Dumea
Een naamsverandering, overname van het bedrijf of de steeds meer bijkomende werkzaamheden. Voor Dumea is er de laatste jaren veel veranderd. We scheidden de landbouwkundige en milieukundige onderzoekstak van elkaar. Iets wat nu weer leidt tot overlap. Mijn compagnon Remco en ik vonden het daarom tijd voor één en dezelfde duidelijke uitstraling van Dumea. En die hebben we gevonden.
Die veranderingen komen natuurlijk ergens vandaan. Ik begon 15 jaar geleden bij Dumea, toen nog Terra Agribusiness. Een mooi bedrijf, waarin ik groeide en daardoor een mooie kans kreeg om samen met Remco het bedrijf over te nemen. In 2021 - nu zo’n drie jaar geleden - werden Remco en ik eigenaar van Dumea. Dagelijks ben ik bezig met het aansturen van het team, klantcontact, maar ook nog projectvoorbereiding. Dat doe ik elke dag met plezier.
Steeds meer werk
Dit bedrijf gaat al een tijdje mee. Sinds de start in 1996 kwamen er steeds meer werkzaamheden van verschillende kanten bij. Bijvoorbeeld de milieukundige onderzoeken die we vandaag de dag doen. Die hele tak bestond vroeger nog niet. Maar ook de landbouwkundige onderzoeken veranderden, mede door de telkens aangepaste wet- en regelgeving. Als ik voor mezelf spreek, waren we een beetje het overzicht kwijt. Dat komt ook doordat we nog met twee websites en handelsnamen opereerden. Namelijk Dumea Agro en Dumea Milieu. Het was tijd voor een professionaliseringsslag. Om beter te kunnen definiëren wat we nu precies doen en voor wie.
Overzicht creëren
Samen met een reclamebureau gingen we aan de slag. We pluisten alles uit. Van doelgroepen tot ons aanbod van werkzaamheden. En ik kan je vertellen: dat was best veel. We zagen een grote overlap in de aanvraag van landbouwkundige en milieukundige onderzoeken. Waar de ene partij ons voor het ene nodig heeft, kwam het ook weer terug voor de andere tak. Dat is natuurlijk een mooie constatering. Maar hoe konden we dat logisch doorvertalen? Een aantal gesprekken en sessies met het reclamebureau volgden. Uiteindelijk kregen we een heel mooi resultaat voorgelegd. Iets wat perfect bij ons past als bedrijf.
Onze nieuwe identiteit
Vanaf nu gaan we door het leven als Dumea. De AM is d’r helemaal af. Voor ons - en natuurlijk ook voor jullie - een overzichtelijke keuze. Geen onderscheid meer in Agro of Milieu. Alles op één plek te vinden. Daarnaast hebben we een nieuw logo. Een frisser design, dat helemaal past bij wat we doen aan werkzaamheden. Inclusief de descriptor ‘onderzoek en advies’. Daar hebben we lang over nagedacht, maar uiteindelijk is het wel wat we doen. De nieuwe identiteit staat voor de werkzaamheden die we doen en de manier waarop. Het stukje ‘no-nonsense’ bijvoorbeeld. Niet zo moeilijk doen én gewoon een duidelijk rapport zonder al te veel poespas. Alles valt nu mooi samen.
Klaar voor de toekomst
Onze nieuwe identiteit helpt in onze professionaliseringsslag. Er gaat natuurlijk in ons vakgebied de komende jaren het een en ander veranderen. Vooral in de landbouwsector. Daarbij horen ook andere onderzoeken en technieken. Wat de toekomst brengt, weet ik dus nog niet. Maar inhoudelijk hebben we een hele slag geslagen. Ook qua huisstijl. Alleen als je een goede basis hebt liggen, kun je alles op dezelfde manier uitdragen. En die hebben we nu. Hiermee kunnen we vooruit richting de toekomst.